سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در هر یک از امّت من که نه دانشمند است و نه دانشجو، خیری نیست . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :12
کل بازدید :73824
تعداد کل یاداشته ها : 31
103/2/22
1:18 ص

 فواید جسمى ورزش

سیستم هاى مختلف بدن، در اثر ورزش کارایى بهترى پیدا مى کنند و موجبات سلامتى و طول عمر را فراهم مى نمایند. اثر ورزش بر این سیستم ها، به تفکیک عبارت است از:

 

 

الف) سیستم تنفّسى: در جریان ورزش، مصرف اکسیژن توسّط عضلات فعّال بیشتر شده و سرعت انتشار اکسیژن، از ریه به خون، افزایش مى یابد؛ تا بتواند اکسیژن بیشترى در اختیار عضلات بدن قرار دهد. در واقع، ورزش به ریه ها کمک مى کند؛ تا بهتر کار کنند و گنجایش ریه ها زیادتر شده و تنفس آسانتر صورت مى گیرد.

در اثر ورزش، تنفّس عمیق تر، امّا تعداد آن کمتر مى شود.

ب) سیستم قلبى ـ عروقى: در طى ورزش، مقدار خونى که توسّط قلب به داخل رگهاى خونى تلمبه زده مى شود(برون ده قلبى)، افزایش مى یابد و به دلیل گشاد شدن عروق عضلات؛ جریان خون عضله افزایش یافته و اکسیژن و موادّ غذایى بیشترى به آنها مى رسد.

افزایش جریان خون در سراسر عروق بدن، باعث مى شود میزان چربیهاى چسبیده به رگها کم شود؛ لذا از سخت شدن رگها جلوگیرى کرده و فشار خون را کاهش مى دهد.

در اثر ورزش، رگهایى بین رگهاى اصلى قلب ایجاد مى شود و در نتیجه، خون دهى قلب بهتر و احتمال سکته قلبى کمتر مى شود.

ج) سیستم عصبى: ورزش جریان خون بافتهاى بدن را افزایش مى دهد؛ لذا پس از کارهاى فکرى خسته کننده؛ از قبیل: مطالعه زیاد، حلّ مسائل ریاضى یا مواقع عصبانیت؛ اقدام به ورزش، باعث آرامش سیستم عصبى مى شود.

بى خوابى، هیجان و استرس نیز که از ناراحتیهاى عصبى است، به وسیله ورزش مرتفع مى گردد و نیز خستگى اندک ناشى از تمرینهاى ورزشى؛ عامل خوبى جهت جلوگیرى از بیخوابى است.

د) سیستم غدد داخلى: فعّالیت غدد داخلى، بر اثر ورزش افزایش یافته و کارکرد آنها بهتر مى شود.

هـ) سیستم عضلانى: قدرت عضلانى، در جریان 6 تا 8 هفته اوّل ورزش، حدود 30% افزایش یافته و توده عضلات بزرگتر و قدرت آنها بیشتر مى شود و دردهاى عضلانى ناشى از کم تحرّکى بهبود مى یابد. در اثر ورزش، از پوکى استخوان جلوگیرى مى شود و عضلات و اندامها تقویت شده و تناسب اندام ایجاد مى شود.

و) متابولیسم (سوخت و ساز) بدن: در اثر ورزش و اکسیژن گیرى بهتر دستگاه تنفّس و خون رسانى بیشتر به اندام ها توسّط قلب، سوخت و ساز بدن افزایش یافته و بر اثر آن، چاقى برطرف مى شود. ورزش، کاهش وزن را تسریع مى کند و به حفظ وزن در اندازه معین کمک مى نماید. قند و چربى خون توسط ورزش کاهش و انرژى بدن افزایش مى یابد.

وقتى انسان ورزش مى کند؛ بدن به فعّالیت بیشتر عادت کرده، دیرتر خسته شده و نیز دیرتر عرق مى کند؛ در نتیجه عضلات بدن و قلب، در اثر فعّالیت ناگهانى دچار صدمه نمى شوند.