سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، هر بدعت گذاری را دشمن می دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :35
بازدید دیروز :19
کل بازدید :73775
تعداد کل یاداشته ها : 31
103/2/15
10:42 ع

208 قطعه داستانی در قرآنی مجید آمده است که برخی ادامه برخی دیگر می‏باشند و بعضی از آنها نیز کامل و مستقل می‏باشند . 
63 سوره از 114 سوره قرآن کریم، حاوی قصه و حکایتی است و این یعنی آن که بیش از نیمی از سوره‏های قرآن، با هنر قصه‏پردازی به انتقال پیام خود پرداخته‏اند .
بیشترین قصه‏های قرآنی ابتدا در سوره اعراف و پس از آن بقره می‏باشند و سوره آل عمران در رتبه سوم قرار دارد .
بیشترین داستان‏های قرآنی درباره حضرت موسی و قوم بنی اسرائیل و فرعونیان است . پس از آن، بالاترین آمار متعلق به داستان‏های حضرت ابراهیم (ع) و داستان‏های حضرت عیسی (ع) و مادرش حضرت مریم (ع) است .

هیچ یک از داستان‏های قرآنی براساس خیال‏پردازی یا شخصیت‏های فرضی نیست و همه قصه‏های قرآن واقعیت داشته‏اند و در واقع، روایتی الهی از یک رویداد حقیقی می‏باشند .
گروهی از داستان‏های قرآن با استفهام تقدیری آغاز می‏شوند . این نوع استفهام، یکی از صنایع ادبی در فن داستان نویسی است که مخاطب را تشویق می‏کند تا قصه را پی‏گیری نماید; (طه/9 و ص/20) . در این روش معمولا داستان با این مقدمه آغاز می‏شود: «آیا این خبر را شنیده‏اید که ...» .
گروهی از داستان‏های قرآنی با روش نوین (چکیده نویسی) آغاز می‏شود; یعنی قبل از شروع متن اصلی داستان، در جملات کوتاهی چکیده و هدف اصلی داستان می‏آید و سپس از ایجاد آمادگی ذهنی، به اصل مطلب پرداخته می‏شود . به عنوان نمونه، به آیات 10 تا 20 سوره اعراف - داستان آفرینش - مراجعه نمایید .
گاهی از همین روش به صورت معکوس استفاده شده است ; یعنی ابتدا داستان اصلی آورده شده، سپس به بیان خلاصه و چکیده آن پرداخته شده است تا در جمع بندی به خواننده کمک نماید; (آل عمران/59) .
شیوه قرآن در بیان قصه‏های عاشقانه بسیار لطیف و عبرت‏انگیز است . در قرآن کریم سعی شده است تا با مسائل عشقی به صورت سمبلیک و اشاره‏وار برخورد شود و از ارائه جزئیات یا به زبان آوردن صریح و زننده، خودداری شود . با خواندن داستان یوسف و زلیخا، این نکته را در خواهید یافت .
یک نکته جالب در داستان‏های قرآنی، شکسته شدن حصار زمان است . گاهی حتی یک داستان در دل داستان دیگر آورده می‏شود; در حالی که در زمان‏های مختلف رخ داده‏اند . این خصوصیت قرآن، باعث می‏شود تا انسان با دقت و موشکافی، سعی در چیدن صحیح قطعات مختلف این داستان‏ها نماید و تمرکز بیشتری پیداکند .
نکته زیبای دیگر آن که در قصه‏های قرآنی، جایگاه خاص زنان و نقش تعیین کننده و محوری آنان در اغلب داستان‏های قرآنی است; (تحریم 10 و 11) . زنان در داستان‏های قرآنی، به وضوح معرفی می‏شوند و شخصیتی مستقل دارند .
قرآن در جاهایی که می‏خواهد الگویی عمومی ارائه کند و یا اندرزی فراگیر در داستان‏های خود مطرح کند، از کلمات عامی مانند مردی از خاندان فرعون (مؤمن/28) یا زن لوط و زن نوح (تحریم/10) استفاده می‏کند


91/1/29::: 9:45 ع
نظر()