سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بامدادان به جستجوی دانش برخیزید که سحرخیزی مایه برکت و کامیابی است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :14
بازدید دیروز :19
کل بازدید :73754
تعداد کل یاداشته ها : 31
103/2/15
12:29 ع

تغییر باورهای غلط درباره آموزش قرآن دوره ابتدایی

برخی باورهای غلط درباره آموزش قرآن در دوره ابتدایی وجود دارد که عبارتند از:

درس قرآن یک درس تخصصی است و باید معلمان متخصص تدریس کنند، در حالی که هیچ مدرک مستند و کارشناس آموزش قرآن چنین اعتقادی را بیان نکرده است.

هدف اصلی تنها علاقه‌مند‌کردن کودکان به قرآن است در حالی که اهداف چیزی فراتر از این را می‌گویند.

هدف از آموزش قرآن آموزش حفظ و قرائت برخی از سوره‌های قرآن است، درحالی که این برخلاف اهداف قصد شده است.

هدف از آموزش قرآن آموزش آیات کتاب درسی است. در حالی که مصوبه شورای عالی، روخوانی کل قرآن را مد نظر قرار داده است.

آموزگاران توانایی و شایستگی آموزش قرآن را ندارند. در صورتی که هم مصوبه شورای عالی و هم مقدمه کلیه کتب درسی به این مطلب تأکید دارد که آموزگار پایه باید این کتاب را تدریس کند.

با توجه به آن چه گفته شد این برداشت‌های غلط با اهداف مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و همچنین راهنمای برنامه درسی آموزش قرآن دوره ابتدایی و مقدمه کتاب‌های درسی آموزش قرآن تناسبی ندارند.

ابزار و وسایل مورد نیاز معلمان قرآن در اختیار آنان قرار گیرد 
 ابزار و وسایل مورد نیاز معلمان قرآن از قبیل لوحه و نوار آموزشی و کتاب راهنمای معلم به تعداد معلمان تهیه و در اختیار آنان قرار گیرد.  

برگزاری گردهمایی‌های توجیهی برای مسئولان اجرایی و مدیران مدارس

مسئولان اجرایی در حوزه‌های صف و ستاد و مدیران مدارس با حضور در دوره‌های آموزشی و گردهمایی‌های توجیهی با زوایای مهم این درس آشنا شوند.

برنامه درسی قرآن مورد نظارت و حمایت قرار گیرد

مدیران مدارس و ارزیابان آموزشی به صورت مستمر برنامه درسی آموزش قرآن را مورد نظارت و حمایت قرار دهند.

پیشنهادهایی برای معلمان

در تدریس قرآن به اهداف درس آموزش قرآن هر پایه توجه کامل صورت گیرد و با توجه به اولویت، هر یک از اهداف در راستای اهداف قصد شده آموزش صورت بگیرد.

با آن که همواره هدف انس با قرآن کریم جز اهداف آموزش قرآن بوده است، اما باید گفت: چندان که باید فعالیت‌های معلمان و مدرسان در زمینه ارائه راهکارها و شیوه‌های عملی انس دائمی دانش‌آموزان با قرآن کریم چندان موفق نبوده است و البته برای رفع این مشکل باید به انس و ارتباط دائمی با قرآن کریم به عنوان مهم‌ترین هدف آموزش قرآن توجه جدی شود.

شیوه رایج آموزش قرآن در کشور ما مبتنی بر قاعده‌آموزی است در صورتی که در حال حاضر در شیوه‌های سنتی و مکتب‌خانه‌ای و همچنین جلسات موفق و معتبر قرآن کشور، روش حاکم مهارت‌آموزی است و البته باید به تفاوت‌های روش مهارت‌آموزی و قاعده‌آموزی در آموزش قرآن توجه جدی شود.

در مقدمه هر یک از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان، صفحاتی درباره روش آموزش قرآن بیان شده است و البته لازم است معلمان این صفحات را به دقت بخوانند.

در مقدمه هر یک از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان، صفحاتی درباره نقش اولیای دانش‌آموزان در پیشبرد آموزش قرآن بیان شده است، خوب است مدیران و معلمان جلسات مستمر آموزش خانواده را با موضوع آموزش قرآن به شکل پیشنهادی برگزار کنند.

با توجه به اهداف مصوب آموزش، قرآن کامل در اولویت قرار گیرد و زمینه‌های لازم برای استفاده از مصحف شریف در مدارس و ساعت آموزش قرآن فراهم شود.

دو درس از کتاب آموزش قرآن پایه سوم ابتدایی به آموزش نماز اختصاص دارد، در این زمینه پیشنهاد می‌شود به این دلیل که آموزش نماز از نوع دروس مهارتی است، بهتر است آموزش نماز در طول حداقل یک سال تحصیلی توزیع شود تا دانش‌آموزان فرصت بیش‌تری برای تمرین و کسب مهارت کافی داشته باشند.

پیشنهادهایی برای والدین دانش‌آموزان

با آن که همواره هدف انس با قرآن کریم جز اهداف آموزش قرآن بوده است، اما باید گفت: این برنامه‌های درسی در زمینه ارائه راهکارها و شیوه‌های عملی انس دانش‌آموزان با قرآن کریم چندان موفق نبوده است باید توجه ویژه به انس با قرآن به عنوان مهم‌ترین هدف آموزش قرآن صورت گیرد.

با توجه به اهداف مصوب، به جای قاعده‌آموزی و آموزش آیات کتاب‌های درسی باید آموزش قرآن کامل (مصحف شریف) در اولویت اول آموزش قرآن قرار گیرد و زمینه‌های لازم برای استفاده از مصحف شریف در مدارس و ساعت آموزش قرآن فراهم شود.

شرکت در جلسات آموزش خانواده و خواندن مقدمه کتاب درسی که برای والدین تهیه شده است و تأکید بر نقش الگویی خانواده‌ها ضروری است. و این که اولیای دانش‌آموزان از وضعیت آموزش قرآن فرزندان کسب اطلاع کنند و در مورد مسائل قرآنی دانش‏آموز خود از مدرسه سوال کنند و در این باره مشوق آنها باشند.

منبع:خبرگزاری قرآنی ایران