سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسا سخن که از حمله کارگرتر بود . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :5
کل بازدید :73813
تعداد کل یاداشته ها : 31
103/2/21
4:47 ص

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: هر وقت شخصی آیة الکرسی بخواند و بر
   
اهل قبور اهداء کند، خداوند از هر حرف آن، ملکی می آفریند که تا

قیامت برای آن شخص تسبیح می کند. امام صادق(ع) فرمودند: آن

گاه که مومن ثواب خواندن آیة الکرسی را به مردگان هدیه می کند،

خداوند ثواب آن را به همه آنان می رساند… . و از هر حرفی، ملکی

می آفریند که تا قیامت برای او تسبیح کن.


  
  

 

آلبوم تصاویر شهید چمران ، عکس های شهید چمران

شرح حال زندگی شهید چمران

 

 

در سال 1311 شمسی در محله سرپولک ، بازار آهنگرهای تهران در خانواده ای مذهبی، فرزندی به دنیا آمد که او را مصطفی نامیدند. در سال 1332 ه. ش با استفاده از بورس تحصیلی دانشجویان ممتاز ، جهت ادامه تحصیل عازم آمریکا شد و در دانشگاه کالیفرنیا، تحصیلات خود را آغاز کرد. چمران با دریافت ممتازترین درجه علمی که همراه با تحسین بسیاری از صاحب نظران بود درجه دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما را اخذ کرد.

پس از واقعه 15 خرداد 1342، تصمیم به مبارزه مسلحانه با رژیم گرفت و به همین منظورعازم مصر شد و مدت دو سال دوره آموزشهای چریکی وجنگهای پارتیزانی را گذراند.

 

 سپس عازم لبنان شد و با کمک امام موسی صدر که سمت نمایندگی امام ( ره ) را در لبنان داشت، گروه " حرکت محرومین" را بنا نهاد و جناح نظامی آن را که به جنبش امل موسوم است، پایه گذاری کرد و پس از سازماندهی جنبش " امل " ، حملات بیشماری را بر علیه مواضع صهیونیسم اشغالگر و راستگرایان فالانژ وابسته انجام داد و خواب راحت را از چشمان غاصبان صهیونیستی ربود و توفیق یافت که خدمات ارزنده و بسیاری را به امت اسلام انجام دهد.  با پیروزی انقلاب اسلامی، دکتر چمران پس از 23 سال دوری از وطن به ایران بازگشت ونخستین گروه ازسپاه پاسداران را در سعدآباد تشکیل داده و به آموزش آنان پرداخت.

 

 چمران ِ حماسه ساز در عرض 15 روز همه شهرها ، راهها و مواضع استراتژیک منطقه را آزاد و کردستان از این مرحله به سلامتی گذراند.

 

پس از این پیروزی درخشان، دکتر چمران از سوی امام به وزارت دفاع منصوب شد و سپس در اردیبهشت 1359، به سمت نمایندگی و ناظر امام در شورای عالی دفاع نصب گردید و در کنار آیت الله خامنه ای نماینده دیگر امام در این شورا، به امور دفاعی و نظامی مملکت پرداخت.

 

 دکترچمران در تاریخ 30 خرداد 1360، یک روز قبل از شهادت خود در اهواز و در جلسه شورای عالی دفاع برای آخرین بار شرکت کرد و پس از آنکه خبر شهادت فرمانده نیروها ی دهلاویه، ایرج رستمی را در سحرگاه 31 خرداد دریافت کرد به سرعت فرد دیگری را برای فرماندهی انتخاب وبا خود به دهلاویه برد.او به سمت سوسنگرد به راه افتاد و در پشت نزدیکترین خاکریز درمقابل نیروهای عراقی قراری گرفت . خمپاره ها چپ و راست در اطراف او به زمین می خوردند ، ناگهان خمپاره ای در نزدیکی او منفجر شد و وی از ناحیه پشت سر مورد اصابت ترکش قرار گرفت و به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

 

 

 

 



  
  

باسمه تعالی

دانشگاه مفید قم دوباره خبرساز شد و این بار در اقدامی عجیب، یکی از اساتید زبان این دانشگاه، فیلمی ضد ایرانی که در اسرائیل ساخته شده است را در یکی از کلاس‌های خود به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، اخیرا دانشجویان دانشگاه مفید قم شاهد پخش فیلم ضد اسلامی و ایرانی "بدون دخترم هرگز" در دانشگاه خود بودند. بر اساس این گزارش یکی از اساتید زبان این دانشگاه در یکی از کلاسهای  درس خود به بهانه آموزش زبان انگلیسی اقدام به پخش این فیلم موهن می‌کند، که این اقدام باعث واکنش دانشجویان این دانشگاه علیه پخش این فیلم می‌شود.

فیلم ضد ایرانی و اسلامی "بدون دخترم هرگز" که سال70 در اسرائیل فیلم برداری شده است، فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان را مورد تمسخر قرار می دهد. 
این فیلم، ایران را به عنوان کشوری نا امن، عقب مانده، مردمی وحشی و دارای فرهنگ غار نشینی معرفی می‌کند و حتی به زنان ایرانی و فرهنگ اسلامی مردم این کشور اهانت می‌شود. 
نکته قابل تامل دیگر در پخش این فیلم به بهانه آموزش زبان انگلیسی، وجود صحنه‌های غیر اخلاقی در این فیلم است که این موضوع با این سوال مواجه می شود که چرا با وجود چنین ساختاری، این فیلم در داخل دانشگاه پخش می شود!؟
همچنین چندی پیش خبری مبنی بر اکران فیلم ضدانقلاب زادبوم در دانشگاه تهران منتشر شده و این درحالی بود که دانشگاه مجوزی برای اکران فیلم قلاده های طلا نداد.
انتشار و پخش این فیلم موهن در دانشگاه مفید قم در حالی است که این دانشگاه در چند سال اخیر ید طولایی در زیر سوال بردن ارزشهای اسلامی و انقلابی دارد.
دوازدهم مهر سال گذشته بود که مسئولان دانشگاه مفید قم 7 تن از دانشجویان این دانشگاه را به جرم  اعتراض به یک برنامه فعالیت های درسی آنان را تعلیق کردند.
این ماجرا برمی‌گشت به سوم خرداد سال گذشته که این دانشگاه به مناسبت دوم خرداد(!)، مجید انصاری از اعضای مجمع روحانیون مبارز را برای ایراد سخنرانی به دانشگاه دعوت می کند و وی در سخنانی به برخی از نهادهای نظام توهین کرده و تلاش می کند برخی از عقاید خود و دیگر سران و عوامل فتنه آمریکایی - اسرائیلی 88 را توجیه کرده که این موضوع باعث واکنش دانشجویان این دانشگاه شده و در نامه‌ای به رئیس دانشگاه خواستار برگزاری جلسه‌ای می‌شوند که در آن رئیس دانشگاه به سؤال‌های دانشجویان پاسخ دهد.
جالب این جا است، نتیجه این نامه این می‌شود که نه تنها جلسه‌ای برگزار نمی‌شود بلکه با طرح اتهاماتی علیه 8 نفر از دانشجویان فعال بسیجی، کمیته انضباطی دانشگاه آنها را احضار و 7 نفر از این دانشجویان را با تفاوت در تعداد ترم تعلیق می نماید!
حتی موضوع تعلیق 7 دانشجوی این دانشگاه باعث واکنش تشکل های دانشجویی دانشگاه های قم قرار گرفت و با این عنوان که " در این دانشگاه احکام اولیه اسلام "زیر سوال" می‌رود!" اعتراض خود را از عملکرد مسئولین دانشگاه مفید قم اعلام کرده بودند.
مسئولان این دانشگاه چندی پیش هم از اکران فیلم ضد فتنه "قلاده های طلا" که با استقبال گسترده دیگر دانشجویان دانشگاه های کشور مواجه شده بود جلوگیری کرده بودند.
خاطر نشان می شود برخی اساتید این دانشگاه که به صورت فعالانه در فتنه و اغتشاشات خیابانی حضور داشته اند علاوه بر شبهه افکنی آزادانه در کلاس های درس هر از چند گاهی در مخالفت با احکام اسلام و آرمان های انقلاب اقدام به انتشار مقاله های خود در سایت های ضد انقلاب می کنند.
منبع: رجا نیوز
برای نابودی ظلم و فساد صلوات

  
  

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام بر شما

1. جمهوری آذربایجان درگیر تحولات منفی است و متاسفانه حکومت خبیث الهام علی اف پایگاهی برای صهیونیستها شده است. مبارزه با حجاب و مظاهر اسلامی در دومین کشور شیعی جهان بسیار دردناک است. رژه همجنس بازان و همکاری آذربایجان با ناتو را نیز باید ذکر کرد. امیدواریم با قیام مردم غیور آذری منطقه، حکومت مستقل و عادل در این کشور برقرار شود.

2. بحرین درگیر انقلاب است و هر هفته مردم در خیابانها حضور دارند و به حکومت ظالم و فاسد آل خلیفه و جنایات آل سعود اعتراض میکنند و تاکنون نزدیک به 100 شهید تقدیم راه مبارزه و جهاد کرده اند. اخیرا نیز طرح آمریکایی انحلال کشور بحرین در کشور عربستان مطرح شد که امیدواریم فتنه دشمنان به حودشان برگردد.

3. افغانستان نیز بعد از دهسال زیر سلطه سربازان وحشی آمریکا و ناتو قرار دارد و طالبان نیز گاهی جولان میدهند و فقط مردم مسلمان بیچاره در این وسط آسیب می بینند. اخیرا قرارداد امنیتی افغانستان با آمریکا نیز به تصویب رسید که نوعی فروش افغانستان به شمار میرود و باید مردم غیور افغان علیه حکومت خائن کرزای و همدستانش قیام کنند و کشورشان را از فقر و ستم نجات دهند.

التماس دعا

یا علی مدد


  
  

 

امام هادی

 

فتاده مرغ دلم ز آشیان در این وادی

که هر کجا رود افتد به دام صیادی

به دانه‌ای دُّر یکدانه می‌دهد برباد

نه گوش هوش و نه چشم بصیر نقّادی


چنان اسیر هوا و هوس شدم که نپرس

نه حال نغمه سرایی نه طبع وقّادی

دلا دل از همه برگیر و خلوتی بپذیر

مدار از همه عالم امید امدادی

مگر ز قبله حاجات و کعبه مقصود

ملاذ(1) حاضر و بادی(2)علیّ ‌الهادی

محیط کون و مکان نقطه بصیر وجود

مدار عالم امکان مجرّد و مادی

شَها تو شاهد میقات «لِی مَعَ اللّهی»(3)

تو شمع جمع شبستان مُلک ایجادی

صحیفه ملکوتیّ و نسخه لاهوت


ولیّ عرصه ناسوت بهر ارشادی

مقام باطن ذات تو قاب قوسین است

به ظاهر ارچه در این خاکدان اجسادی

کشیدی از متوکل شدائدی که به دهر


ندیده دیده گردون ز هیچ شّدادی

گهی به برکه درندگان(4) گهی زندان


گهی به بزم مِی و سازِ باغی عادی(5)

تو شاه یکّه سواران دشت توحیدی

اگر پیاده روان در رکاب الحادی

ز سوز زهر و بلاهای دهر جان تو سوخت

که بر طریقه آباء و رسم اجدادی

 

آیة الله غروی اصفهانی (کمپانی)

پی‌نوشت‌ها:
1- ملاذ: پناه2- حاضر و بادی: حاضر: کسی که در حضر و در شهر ساکن است. بادی: کسی که بادیه‌نشین و صحرانشین است.

3- اشاره است به حدیث: «لی مع‌الله وقت لا یسعنی فیه ملک مقرّب ولانبی مرسل: «مرا با خدا وقتی است که در آن با من نمی‌گنجد هیچ ملک مقرّب یا پیغمبر فرستاده مرسل.» این حدیث منسوب به پیغمبراکرم‌ صلی الله علیه و آله است و منظور از آن مقام استغراق یا محو و فنای در حضرت حق تعالی است. (رک : شرح مثنوی، جلد چهارم، استاد دکتر سید جعفر شهیدی، صفحه286).

4- برکه درندگان (برکة السباع): محلی بود که مرکز درندگان از قبیل شیر و پلنگ بود و امام بزرگوار را در آن محل خطرناک قرار دادند ولی به امر خداوند متعال درندگان برگرد آن حضرت حلقه زدند و زیانی به آن امام بزرگوار نرساندند.

5- باغی: سرکش و طغیان‌ کننده عادی: عداوت کننده و دشمن.


  
  


در روایات صدقه به عنوان امری مستحب چنان مورد تأکید قرار گرفته است که می توان آن را در زمره مستحبات موکد برشمرد.

«امام صادق(ع) فرمود: برای شیطان هیچ چیز از صدقه دادن مؤمن گران تر نیست. و صدقه قبل از آن که به دست بنده برسد، در دست پروردگار متعال قرار می گیرد.» (وسایل الشیعه، ج9، ص406)

آن حضرت(ع) در بیان ارزش و اهمیت صدقه دادن به این نکته اشاره می کند که صدقه از چیزهایی است که خداوند خود به طور مستقیم آن را از بنده می پذیرد و پیش از آن که دست سائل به آن برسد در دستان خداوند قرار می گیرد. در یکی از فرمایش های آن حضرت(ع) آمده است که: «خدای متعال چیزی را خلق نکرد مگر آن که برای آن نگاهبانی است که آن را نگه می دارد، مگر صدقه که خدای متعال خودش آن را نگه می دارد و پدرم وقتی صدقه می داد، آن را در دست سائل قرار می داد، پس آن را از وی می گرفت و می بوسید و می بویید، سپس آن را به سائل برمی گرداند.»

این مضمون در روایات دیگر هم وارد شده و شخص باید بداند که صدقه در دست چه کسی قرار می گیرد؛ از این رو نه تنها منت گذاری و تکبر در هنگام صدقه دادن امری ناپسند شمرده شده، بلکه هرگونه آزار و منت گذاری در واقع، منت نهادن بر خداوند بلندمرتبه است. بنابراین انسان می بایست همواره مواظبت نماید تا مبادا آزار و منتی از سوی وی واقع شود؛ زیرا تواضع و فروتنی از سوی صدقه دهنده به معنای خضوع نسبت به پروردگار است.

در روایات آمده است که هر کس صبح صدقه بدهد، از بلاهای آسمانی در آن روز مصون می ماند و اگر در اول شب صدقه دهد، از بلاهای آسمانی در آن شب در امان می ماند، و اگر کسی خانواده مسلمانی را کفایت نماید، گرسنگی شان را رفع نماید، بدن آنها را بپوشاند و آبروی آنها را حفظ کند، از هفتاد حج برتر است.

امام باقر از علی بن ابیطالب- علیهما السلام- نقل می کند که: آن حضرت فرمود: روزی یک دینار انفاق کردم، رسول خدا(ص)- به من فرمود: آیا نمی دانی که صدقه مؤمن از دستش بیرون نمی رود، تا آنکه از دهان هفتاد شیطان آزاد گردد (همه گویند: نده!) و در دست سائل قرار نگیرد، تا نخست در دست خدای بزرگ قرار گیرد، آیا خداوند چنین آیه ای نفرموده: آیا ندانسته اند که این فقط خداست که توبه را از بندگانش می پذیرد و صدقات را می گیرد. (اما علمت ان صدقه المؤمن لاتخرج من یده حتی یفک بها عن لحی سبعین شیطانا و ما یقع فی ید السائل حتی یقع فی ید الرب تبارک و تعالی الم یقل هذه الایه: الم یعلموا ان الله هو یقبل عن عباده و یأخد الصدقات. سوره توبه، آیه104، بحار، ج96، ص.127)

برای صدقه واجب یا مستحب، فوائد بسیاری است که از خلال روایات و آیات استفاده می شود:

1- پاداش زیاد اخروی، چنانکه از پیامبر اکرم(ص) نقل شده: آگاه باشید هر که انفاق نماید به صدقه ای، برای اوست به وزن هر درهم، مانند کوه احد از نعمت های بهشت.(1)

2- صدقه در دست پروردگار قرارگیرد، چنانکه از امام صادق(ع)- نقل شده که فرمود: هیچ چیزی نیست مگر آنکه فرشته ای بر آن موکل است، جز صدقه، چه آنکه آن در دست خدا واقع می شود.(2)

3- با صدقه مال کم نخواهد شد، همانطور که از موسی بن جعفر(ع) از پدران بزرگوارش از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که فرمود: هیچگاه مال انسان با صدقه کم نخواهد شد، پس بدهید و نترسید.(3)

4- کمر شیطان را می شکند.(4)

5- مرگ بد را دفع می کند. (5)

6- عمر را زیاد می نماید.(6)

7- روزی را زیاد و فقر را برطرف سازد.(7)

8- شفا و دوای مریض است.(8)

9- از خطر خرابی محفوظ ماند.(9)

10- خانه و شهر را آباد سازد.(10)

11- قضاء حتمی آسمانی را برطرف کند.(11)

12- از اذیت درنده نگهداری نماید، چنانکه از حضرت رضا(ع) نقل شده: در زمانی بنی اسرائیل قحطی شدیدی سالیان پی درپی پدید آمد، در نزد زنی لقمه نانی بود، آن را در دهان گذاشت، سائلی او را صدا زد، زن گفت: در چنین وقتی ببخشم؟ آن را از دهان بیرون آورد و به سائل داد که ناگهان بچه کوچک او، در بیابان مورد حمله گرگ قرار گرفت، او را در دهان گرفت و فرار کرد. مادر بدنبال آن می دوید و فریاد می زد، پروردگار جبرئیل را فرستاد، بچه را از دهان گرگ گرفت و به مادر تحویل داد، فرمود: آیا خوشنود شدی؟ این لقمه بجای آن لقمه است.(12)

13- مال انسان را از تصرف اشرار حفظ می کند، چنانکه از پیامبر اسلام(ص) روایت شده، هر که در حالت اختیار، مال خود را از خوبان دریغ دارد، خداوند در حال اضطرار، مال او را نصیب اشرار کند.(13)

14- هفتاد در از شر و بدی را می بندد.(14)

15- تجارت سودمندی است، چه در دنیا و چه در آخرت، چنانکه از علی(ع) روایت شده: هرگاه گرسنه شدید، با خدا بوسیله صدقه سودا کنید.(15)

رسول اکرم(ص) فرمود: ان علی کل مسلم فی کل یوم صدقه ، قیل: من یطیق ذلک؟

قال (ص): اماطتک الاءذی عن الطریق صدقه ، و ارشادک الرجل الی الطریق صدقه ، و امرک بالمعروف صدقه ، و نهیک عن المنکر صدقه ، و ردک السلام صدقه

همانا برعهده هر مسلمانی است که در هر روز صدقه دهد، عرض شد: چه کسی توان انجام این کار را دارد؟ فرمود: اگر در مسیر و راه آنچه موجب اذیت رهگذر باشد برطرف سازی صدقه است، و راه نشان دادن به راهگذر صدقه است، و عیادت کردن مریض صدقه است، و امر به معروف و نهی از منکر صدقه است، و جواب سلام صدقه است. (بحارالانوار، ج 72، ص 05)

در اصول کافی آمده است: خداوند فرموده من برای هرچیز وکیلی قرار داده ام جز صدقه که خودم با دست خود می گیرم، حتی شخصی که یک دانه خرما یا نصف خرما را صدقه می دهد من آن را تربیت می کنم، مانند کسی که بچه خویش را تربیت می کند، درنتیجه آن یک دانه و نصف دانه در روز قیامت می آید و به اندازه کوه احد یا بزرگتر از آن جلوه می کند. (تفسیر احسن الحدیث، ج 4، ص 403)

در حدیث دیگری می خوانیم که مستحب است مریض با دست خود صدقه بدهد. صدقه دادن، فقر و نداری را دفع می کند و برخلاف ظاهر آن، که از دست دادن مالی است، خود عامل جلب و جذب نعمت و رهایی از فقر و بینوایی است. از این رو از امام باقر(ع) نقل شده است: «نیکی و صدقه، فقر را دور می کند...»

این مطلب ریشه قرآنی دارد؛ از نظر قرآن کریم انفاق در اره خدا، تجارتی پرسود و معامله ای ارزشمند است؛ زیرا افزون بر این که موجب جلب پاداش های عظیم و رسیدن به بهشت الهی می شود، انسان را از هول و هراس قیامت ایمن نموده و موجب نجات از عذاب دردناک الهی می شود؛ در دنیا نیز موجب رهایی از فقر و افزایش نعمت و برکت می شود که در آیات پیش گفته به روشنی برآن تصریح شده است.

منابع و مآخذ:

-         سایت تبیان

-         قرآن مجید و روایات



  
  

مراقبه از ماده «رقبه» به معنی «گردن» ، گرفته شده و از آنجا که انسان به هنگام نظارت و مواظبت از چیزی گردن می کشد، و اوضاع را زیر نظر می گیرد، این واژه بر معنی نظارت و مواظبت و تحقیق و زیر نظر گرفتن چیزی، اطلاق شده است.

این واژه در تعبیرات علمای اخلاق در مورد «مراقبت از خویشتن» به کار می رود، و مرحله ای است بعد از «مشارطه» یعنی انسان بعد از عهد و پیمان با خویش برای طاعت فرمان الهی و پرهیز از گناه باید مراقب پاکی خویش باشد، چرا که اگر غفلت کند، ممکن است تمام شرط و پیمانها به هم بریزد.

البته پیش از آن که انسان مراقب خویش باشد، فرشتگان الهی مراقب اعمال او هستند؛ قرآن مجید می فرماید:: «و ان علیکم لحافظین ؛ بی شک حافظان و مراقبانی بر شما گمارده شده است (که اعمال شما را به دقت زیر نظر دارند) ! »       سوره انفطار، آیه 10

در اینجا منظور از «حافظین» همان حافظان و مراقبان اعمال است به قرینه آیات بعد که می فرماید: «یعلمون ما تفعلون؛ آنها می دانند شما چه می کنید.»

و در آیه 18 سوره ق می فرماید: «مایلفظ من قول الالدیه رقیب عتید؛ انسان هیچ سخنی را تلفظ نمی کندمگر این که نزد آن فرشته ای مراقب و آماده برای انجام ماموریت است. »

و از آن بالاتر، خداوند عالم و قادر، همیشه و در همه جا مراقب اعمال ما است.

در آیه 1 سوره نساءمی خوانیم: «ان الله کان علیکم رقیبا؛ به یقین خداوندمراقب شماست! »

 


  
  
<      1   2