سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که بى محابا به مردمان آن گوید که نخواهند ، در باره‏اش آن گویند که ندانند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :6
بازدید دیروز :2
کل بازدید :73555
تعداد کل یاداشته ها : 31
103/2/1
7:31 ع

بیش از این به ایران نزدیک نشوید

سایت المانیتور در گزارشی به محافظه کاری عراقی ها در نزدیک شدن بیش از اندازه به ایران اشاره کرده و می نویسد:بغداد از تهران برای انعقاد توافقنامه های بیشتر فرصت خواست
دیپلماسی ایرانی: منابع نزدیک به نوری مالکی نخست وزیر عراق افشا کرده اند که مالکی از احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران درخواست کرده که زمان بیشتری برای تصمیم گیری روی پیشنهاد ایران برای انعقاد قراردادهای امنیتی و نظامی بین دو کشور اختصاص دهد.
به گزارش المانیتور ، نوری مالکی می خواهد صبر کند تا موضع ایالات متحده در قبال نقض بخشی از حریم هوایی این کشور توسط هواپیماهای ترکیه روشن شود.هواپیماهای ترکیه برای بمباران مواضع پ ک ک در مناطق دورافتاده شمال عراق که بخشی از منطقه کردستان است حریم هوایی این کشور را نقض کرده اند. نیروهای ترک با توجه به قرار داد سال 1980 که بین رژیم سابق عراق و ترکیه امضا شد و سپس توسط دولت عراق تجدید شد ، مجوز تردد در این منطقه را دارند.
روابط عراق با ترکیه پس از اینکه دولت مالکی ترکیه را مسئول پناه دادن به طارق الهاشمی، معاون فراری و محکوم به مرگ دانست، رو به وخامت گرائید. الهاشمی متهم به ایفای نقش در یک سری از عملیات های تروریستی در عراق است.
عزت الشعباندار نماینده دولت ائتلاف قانون در مجلس و یکی از همکاران نزدیک به مالکی به الزمان گفت که دولت عراق از دولت امریکا انتظار دارد از نفوذ خود در ترکیه برای توقف نقض حاکمیت عراق با توجه به قراردادهای امنیتی منعقد شده بین دو کشور استفاده کند.
به گفته ناظران، توافقنامه استراتژیک امریکا و عراق در صورت انعقاد هر گونه توافق امنیتی یا نظامی عراق با ایران به پایان خواهد رسید.
شعباندار می افزاید: " ما از واشنگتن انتظار داریم که از نفوذش برای جلوگیری از تجاوز به حریم هوایی عراق توسط ترکیه استفاده کند، باید اعتبار تعهدات ایالات متحده به عراق و اینکه دامنه توافقنامه امنیتی واشنگتن با بغداد تا کجاست را بدانیم.
وحیدی اولین وزیر دفاع ایرانی است که از عراق بازدید کرد. شعباندار در خصوص این سفر می گوید: این سفر برنامه ریزی شده نبوده و ربطی به درخواست امریکا از عراق برای جلوگیری از تردد هواپیماهای ایرانی از حریم هوایی عراق برای انتقال تجهیزات به سوریه ندارد. اما با این حال این موضوع در دستور کار دیدار دو وزیر بوده است.
دولت عراق از پارلمان این کشور خواست که از گسترش توافقنامه امضا شده میان صدام حسین و ترکیه که توسط نوری مالکی تجدید شده پرهیز کند و یا حتی آن را ملغی نماید. این توافقنامه به ترکیه این اجازه را می دهد که برای تعقیب شورشیان پ ک ک تا 15 کیلومتری در داخل خاک عراق وارد شوند.
به گزارش خبرگزاری مهر وحیدی در این سفر تاکید کرد که عراق از جایگاه ویژه در سیاست خارجی، دیپلماتیک و سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.
به گفته وزیر دفاع ، هدف وی از انجام این سفر مطالعه توافقنامه دفاعی مابین دو کشور، تقویت روابط دفاعی و تبادل نظرات درباره مسائل منطقه ای و بین المللی است.
بحث در خصوص همکاری های متقابل عراق با تهران برای برقراری امنیت و ثبات در منطقه و مبارزه علیه تروریسم به گفته نوری مالکی از اهداف این سفر بوده است.
شعباندار که از چهره های نزدیک به مالکی است در این خصوص می گوید که درخواست ایرانی ها از عراق در چهارچوب توافقنامه امنتیتی امضا شده با امریکا مورد توجه قرار خواهد گرفت. او عدم موضع گیری امریکا در قبال حملات هوایی ترکیه به روستاهای شمال عراق را مورد انتقاد قرار داد.
وی با بیان اینکه ما چندین گزینه داریم و موضع ما مستقل است. اعلام کرد که عراق آماده است که با کمک ایران تصمیمات جدیدی اتخاذ کند.وی افشا کرد که سفر مالکی به مسکو بازتاب این موقعیت و همچنین پیامی برای ایالات متحده است.سعدون الدلیمی ، وزیر دفاع عراق نیز گفت عراق قادر است تا در صورت لزوم از منافع خود دفاع کند.
وحیدی هم به نوبه خود، به نیاز برای فعال کردن دو سند همکاری نظامی بین دو کشور اشاره کرد.به گفته وی ، هدف او از سفر به عراق باز کردن صفحه ای تازه در روابط دفاعی بین این دو کشور است.